Secties en vragen
De interRAI-instrumenten zijn gebruiksvriendelijke en betrouwbare persoonsgerichte beoordelingssystemen die informatie bieden over en een leidraad willen zijn bij een allesomvattende zorgplanning. Via een evaluatie van de behoeften, de sterke punten en de voorkeuren van de cliënt richt het systeem zich vooral op het functioneringsvermogen en de levenskwaliteit van de cliënt.
Achtergrond
De interRAI-instrumenten zijn bedoeld om door professionele gezondheidswerkers gebruikt te worden (vb. verpleegkundigen, maatschappelijk werkers, artsen, therapeuten, enz.). Echter, mits een geschikte opleiding, kunnen personen zonder een professionele achtergrond de beoordeling in het algemeen ook op een nauwkeurige manier uitvoeren. Terwijl er met betrekking tot wie de beoordeling uitvoert geen specifieke vereisten bestaan, is de instantie waarvoor de desbetreffende persoon de beoordeling uitvoert verantwoordelijk voor het implementeren van een kwaliteitsvol verzekeringssysteem dat de nauwkeurigheid van de beoordelingen moet garanderen.
Het interRAI-beoordelingsformulier bestaat uit items en definities. Het formulier dient als leidraad gebruikt te worden om een klinische en maatschappelijke beoordeling te structureren bij het plannen van gemeenschapszorg en –diensten.
Het beoordelingsproces vereist communicatie met de cliënt en zijn/haar primaire zorgverlener (als die er is), observatie van de cliënt in zijn/haar woonomgeving en bezichtiging van bijkomende documenten (indien beschikbaar). De cliënt moet, indien dat mogelijk is, de eerste bron van informatie zijn.
De items in het interRAI-beoordelingsformulier komen in een logische volgorde aan bod en kunnen ingevuld worden in de volgorde waarin ze op het beoordelingsformulier voorkomen. De beoordelaar is echter niet verplicht om die volgorde te respecteren. De items mogen beoordeeld worden in de volgorde die door de beoordelaar of de cliënt het meest toepasselijk geacht wordt.
Soms moet de beoordelaar verschillende informatiebronnen die klaarblijkelijk inconsistente resultaten opleveren met elkaar in overeenstemming zien te brengen (vb. de cliënt vertelt iets dat helemaal niet overeenkomt met het antwoord van zijn/haar dochter). In dat geval moet de beoordelaar zijn of haar gezond verstand aanspreken om te bepalen welk antwoord er voor het item of de items in kwestie het meest toepasselijk is.
De beoordelaar moet, indien dat mogelijk is, met elke informant onder vier ogen praten.
De beoordeling zou om het even wanneer mogelijk in de woonsituatie van de cliënt uitgevoerd moeten worden. Bepaalde onderdelen van de beoordeling kunnen op andere locaties (vb. ziekenhuis, dagcentrum, polikliniek) ingevuld worden zonder dat de kwaliteit van de informatie daarbij in het gedrang komt. Sommige essentiële items (vb. omgevingsgerelateerde factoren) kunnen echter wel het best in de woonsituatie van de cliënt beoordeeld worden.
Getoonde informatie bij vraagitems
De interRAI-vragenlijsten bestaan uit verschillende secties, die elk weer uit verschillende vraagitems bestaan. Om het invullen van de vragenlijst te vergemakkelijken en om een correcte interpretatie van de items te verzekeren, wordt voor heel wat (maar niet voor alle) vraagitems de volgende informatie gegeven binnen deze elektronische leeromgeving.
Bedoeling | Reden(en) voor het opnemen van het item (of een reeks items) binnen de interRAI-beoordelingsformulieren, waaronder ook besprekingen over hoe de informatie door het klinisch personeel gebruikt zal worden om de problemen van de cliënt te identificeren en om een zorgplan op te stellen. |
Definitie | Verklaring van de belangrijkste termen |
Proces | Informatiebronnen en methoden die tot een correcte beoordeling moeten bijdragen. Dergelijke bronnen omvatten:
|
Codering | Een goede methode om elk antwoord te registreren, met verklaringen van individuele antwoordcategorieën. |
Door op één van de volgende secties te klikken, wordt een overzicht getoond van de vragen die in die betreffende sectie (kunnen) voorkomen, afhankelijk van het formulier. Hier kan doorgeklikt worden naar de vraagitems, die volgens bovenstaande schema worden getoond.
Secties
De volgende tabel toont welke secties in welke interRAI-formulieren voorkomen:
Secties | HC | LTCF | PC |
Persoonlijke gegevens | Ja | Ja | Ja |
Intake en situatie uit het verleden | Ja | Ja | Ja |
Cognitie | Ja | Ja | Ja |
Communicatie | Ja | Ja | Ja |
Stemming en gedrag | Ja | Ja | Ja |
Psychosociaal welbevinden | Ja | Ja | Ja |
Algemeen dagelijks functioneren | Ja | Ja | Ja |
Continentie | Ja | Ja | Ja |
Ziektebeelden | Ja | Ja | |
Gezondheidstoestand | Ja | Ja | Ja |
Toestand van de mond en voeding | Ja | Ja | Ja |
Conditie van de huid | Ja | Ja | Ja |
Ontspanningsactiviteiten | Ja | ||
Medicatie | Ja | Ja | Ja |
Behandelingen en procedures | Ja | Ja | Ja |
Verantwoordelijkheid en beschikkingen | Ja | Ja | Ja |
Sociale omgang en steun | Ja |